Bewust bezig zijn met je employer brand is cruciaal voor een succesvolle werving en selectie, vooral in de steeds competitievere arbeidsmarkt van vandaag. Ik werkte mee aan het wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Tilburg over hoe nieuwe medewerkers hun onboarding ervaren.
Op basis van het eerste rapport Onboarding experiences – evidence-based insights wordt duidelijk dat de reputatie van een organisatie, gevormd door zowel de employer brand als de consumer brand, een belangrijke rol speelt bij het aantrekken van nieuw talent.
Hoe verliep dit longitudinaal onderzoek?
Het onderzoek, in 2024 uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Tilburg, werd uitgevoerd door 290 nieuwe medewerkers uit verschillende bedrijven in Nederland en België gedurende hun eerste drie maanden te volgen. Zij vulden vijf enquêtes in: één voorafgaand aan hun indiensttreding en vier wekelijkse vragenlijsten over hun werkervaring, emoties, verwachtingen en werkuitkomsten, zoals betrokkenheid en verloopintenties.
Naast de enquêtes werden tien diepte-interviews gehouden om extra inzichten te verkrijgen. De resultaten benadrukten het belang van een positief werkgeversimago en een goede onboarding voor een succesvolle integratie en betrokkenheid van nieuwe medewerkers
Conclusie: Het belang van employer branding
Eerst: wat is het verschil tussen employer branding en employer position?
Employer branding gaat over het imago naar de buitenwereld toe, terwijl employer position gaat over het interne beeld van je organisatie als werkgever. Wil je hier meer over weten, lees dan onze blog over employer position versus employer branding.
Wat zegt het onderzoek van Universiteit Tilburg (2024) over het belang van employer branding bij het rekruteren van nieuwe medewerkers?
1. Verwachtingsmanagement en werkervaring
Uit het onderzoek blijkt dat het beeld dat een potentiële medewerker van een bedrijf heeft, mede gevormd wordt door de employer brand, al ver voordat ze solliciteren. Een positief werkgeversimago zorgt ervoor dat kandidaten met optimistische verwachtingen binnenkomen, wat uiteindelijk leidt tot hogere werkbetrokkenheid en minder verloop in de eerste maanden.
Fishing Ducks is ervan overtuigd dat het een grote meerwaarde is om je employer position in beeld te brengen. Met onze employer position scan kan je onderzoeken hoe je medewerkers het ervaren om te werken voor jou als werkgever. Al deze informatie is erg waardevol in het selectie- en rekruteringsproces, om straffe kandidaten aan te trekken die ook heel bewust kiezen voor jou als werkgever.
2. Invloed op het sollicitatieproces
Uit de onderzoeksresultaten blijkt ook dat de candidate experience, oftewel de ervaring van een kandidaat tijdens het sollicitatieproces, heeft een direct effect op hun verwachtingen van het werk en hun betrokkenheid als ze eenmaal zijn aangenomen. Een positief sollicitatieproces leidt tot gemotiveerde en betrokken nieuwe werknemers. Daarom zetten wij met Fishing Ducks tijdens de wervingsfase in op het creëren van een aantrekkelijke ervaring, bijvoorbeeld door duidelijke communicatie, respectvolle interacties en een vlotte sollicitatieprocedure.
3. Prestaties en betrokkenheid verhogen
Een sterke employer brand kan nieuwkomers ook helpen om zich sneller thuis te voelen. Het onderzoek toont aan dat medewerkers die positief staan tegenover hun nieuwe werkgever en die merken dat hun verwachtingen worden waargemaakt, zich meer betrokken voelen. Dit verhoogt hun motivatie en tevredenheid, wat op zijn beurt leidt tot betere werkprestaties. Heb je al een sterk employer brand en weet je hoe je medewerkers het ervaren om te werken voor je organisatie, dan gebruiken we al deze inzichten en materiaal om een marketingstrategie op maat te maken, zodat je de strafste kandidaten kan aantrekken. Of vind je het nodig om een employer brand te gaan uitwerken, dan gaan we graag met jou aan de slag!
Conclusie
Employer branding is meer dan alleen een marketingtool; het is een strategisch middel om talent aan te trekken, vast te houden en te laten groeien.
Om strategisch aan de slag te kunnen gaan, moet een employer brand ook echt leven in je bedrijf en is het belangrijk te weten hoe je medewerkers het ervaren om voor je organisatie te werken. Daarom ontwikkelden wij met Fishing Ducks onze employer position scan. De Employer Position Scan heeft als doel om jouw positie als werkgever zo klaar als een klontje te vertalen naar straffe Job Marketing campagnes. Daarvoor verzamelen we uiteraard input van jouw organisatie via onze scan. . Bedrijven die investeren in een sterk werkgeversimago, kunnen niet alleen rekenen op gemotiveerde kandidaten, maar ook op een hogere betrokkenheid en lager verloop.
Meer weten over onze aanpak? Boek gerust een vrijblijvend Ontdekkingsgesprek!